Czego możesz spodziewać się po „spalaczach”

Substancje redukujące poziom tkanki tłuszczowej to preparaty wytwarzające dodatkowy wydatek energetyczny oraz zwiększające tempo przemiany materii poprzez stymulowanie procesów termogenezy.

Środki te są popularne w sporcie ze względu na intensywną stymulację metabolizmu tłuszczowego oraz mocne pobudzenie układu nerwowego. Wpływają na zwiększenie intensywności ćwiczeń siłowych i szybkościowo-siłowych. Do suplementów redukujących tkankę tłuszczową zaliczamy L– karnitynę, kofeinę, guaranę, synefrynę, oktopaminę, zieloną herbatę, efedrynę, piperynę z czerwonego pieprzu.

L-Karnityna

Jest aminą syntezowaną z aminokwasów lizyny i metioniny w wątrobie, i w małych ilościach w nerkach. Wchłanianie L-karnityny z przewodu pokarmowego jest całkowite. Dieta złożona z mięsa i ryb uzupełnia pulę karnityny pochodzącej z syntezy endogennej. Organizm dorosłego człowieka zawiera około 20 g L-karnityny, zgromadzonej przede wszystkim w mięśniach szkieletowych (98%), nerkach (1,5 %), wątrobie i sercu. L-karnityna bierze udział w wytwarzaniu dostępnej dla tkanek energii i uczestniczy w przemianach energetycznych głównie długo i średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych. (Ceretelli i wsp.1990)

Suplementacja l-karnityną zwiększa znacząco jej ilość wątrobie jaki i w całym organizmie, a także inicjuje produkcje ciał ketonowych i spalanie wolnych kwasów tłuszczowych w tkankach. Suplement ten jest bardzo pomocny dla sportowców i osób aktywnych fizycznie pragnących zredukować masę tłuszczową przy zachowaniu poziomu siły i masy mięśniowej. Preparat może być podawany doustnie lub pozajelitowo w dawkach od 100 do 5000 mg dziennie.

Aby uzyskać efekty antykataboliczne w treningu siłowym należy stosować dzienne dawki sięgające 6–8 g.

Kofeina (znana również jako teina)

Jej źródłem jest herbata, guaranina z guarany i mateina z mate. Jest alkaloidem purynowym znajdującym się w surowcach roślinnych lub może być wytwarzana syntetycznie. Występuje w wielu napojach, głównie energetyzujących. Kofeina działa na centralny układ nerwowy, polepszając refleks i koncentrację. Podawana w dawkach powyżej 5 mg na kg masy ciała wpływa na przetwarzanie kwasów tłuszczowych w energię. (Jean Bean 2006)

Stosowana w ilościach 100 – 300 mg dziennie działa pozytywnie na wiele układów funkcjonalnych ludzkiego organizmu.


Guarana

To roślina pochodząca z amazońskich lasów, parzone z niej napary uważane były za źródło witalności i energii. Suplementacja guaraną stymuluje i niweluje zmęczenie, zwiększa koncentracje, zapamiętywanie oraz podnosi zdolności psychiczne i fizyczne podczas wzmożonego wysiłku fizycznego. W dużych dawkach podnosi temperaturę ciała przez co ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Zalecane spożycie to 100 do 300 mg na 30 minut przed treningiem.

Synefryna i Oktopamina

Występują głównie w owocach cytrusowych, a w szczególności w czerwonej pomarańczy. Stymulują uwalnianie noradrenaliny z zakończeń nerwów współczulnych w tkance tłuszczowej. Suplementacja synefryną pobudza mobilizację tłuszczu oraz podwyższa tempo metabolizmu. Zalecana dawka od 100 do 300 mg. Mężczyźni powinni przyjmować pomiędzy posiłkami, a kobiety przed posiłkami.


Piperyna z pieprzu czerwonego

Działa mocno na lipolizę i termogenezę. Blokuje podobnie jak kofeina fosfodiesterazę i w ten sposób hamuje enzym odpowiedzialny za dezaktywację noradrenaliny w komórkach tłuszczowych.

Zielona herbata

Pełni głównie rolę suplementu odchudzającego, zawiera substancje fitochemiczne które regulują aktywność wielu enzymów między innymi, ogranicza enzym odpowiedzialny za dezaktywację noradrenaliny w komórkach tłuszczowych. Flawonole zawarte w zielonej herbacie ograniczają aktywność enzymu kontrolującego proces gromadzenia tłuszczu zapasowego w tkance tłuszczowej. Suplement należy stosować przed posiłkami w dawkach od 1000 do 1500 mg

Zapraszam na fanpage: facebook.com/TrenerPersonalnyDietetykSportowy

Oraz do zapoznania się z ofertą moj-trener-osobisty.pl

Profesjonalne podejście do treningu

Bibliografia :

  1. Williams MH, Kreider RB, Branch JD. Creatine – the power supplement: what it is, how it works, when it helps. Champaign (IL): Human Kinetics, 1999
  2. Bean A. (2008 ) Żywienie w sporcie Warszawa 2008
  3. Zając A, i wsp. Dietetyczne i Suplementacyjne Wspomaganie Procesu Treningowego , Katowice 2010
  4. Zając A, i wsp. Dieta i Suplementacja w Sporcie i Rekreacji Katowice 2012
  5. Zając A, Waśkiewicz Z. Dietetyczno-treningowe wspomaganie zdrowia i sprawności fizycznej. Katowice 2001

Czasopisma:
„Kulturystyka i fitness”. Warszawa. Wydawnictwo K i F Rocznik 1999–2006.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Fit desery - proteinowe smoothie 6 składników smoothie, które wspomagają spadek wagi Koktajl na płaski brzuch Grzyby zamiast mięsa. Pieczarki jako składnik diety odchudzającej Deser wspomagający odchudzanie Kąpiel detoksykująca – przyjemna metoda ułatwiająca odchudzanie Schudła 20 kilogramów w 10 miesięcy – niezwykła przemiana Kamili Saganowskiej "Dni kobiece" a odchudzanie? Ratunku! Waga rośnie :( Chcesz schudnąć? Oto połączenia produktów, które ci to ułatwią 5 objawów, które świadczą o tym, że potrzebujesz detoksu Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Jagodowe smoothie owsiane Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Metamorfozy pod okiem Szymona Murawskiego Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Kremowe lody kokosowe z owocami i nasionami chia Fit lody z czerwonej fasoli Potrawy z grilla na diecie? To możliwe! Piperyna - suplement pomagający schudnąć Dlaczego warto jeść kiełki na diecie? Ptasie mleczko z czerwonej fasoli Jak zacząć?

Popularne w tym tygodniu:

Czy owsianka może pomóc schudnąć? Sprawdź dietę owsiankową Dieta na jesień - zasady, produkty dozwolone i zakazane Wrzuciła na Facebooka post ze swoim zdjęciem i obaliła mit Dlaczego warto jeść zimne ziemniaki? Idealne na dolegliwości pokarmowe i problemy z poziomem cukru we krwi Jak schudnąć w miesiąc? Poznaj dietę Whole30 Jak poradzić sobie z tłuszczem na brzuchu? Prosty Fitness [Lekcja 22] Omega-3 i Omega-6 Prosty Fitness [Lekcja 23] Jedz, ogranicz, unikaj Prosty Fitness [Lekcja 24] Na czym smażyć? Prosty Fitness [Lekcja 25] Cholesterol, to nie jego wina Prosty Fitness [Lekcja 26] Wysoki cholesterol to nie powód zawału Prosty Fitness [Lekcja 27] Wysokie stężenie cząsteczek LDL