Kalorie kontra makroskładniki. Co jest ważniejsze rozkład makroskładników czy kaloryczność diety ?

Jaki rozkład makroskładników w diecie jest najlepszy? Który rodzaj diety jest najlepszy ? Wysokotłuszczowa? Wysokowęglowodanowa? Wysokobiałkowa? A może dieta mieszana? Jakich magicznych sztuczek albo produktów muszę użyć, aby schudnąć? Zapewne każda osoba aktywna fizycznie, sportowiec czy osoba rekreacyjnie ćwicząca zastanawiała się jaki typ diety będzie dla niej najlepszy. Jak do tej pory powstało wiele badań i opracowań opisujących poszczególne rodzaje diety o różnym rozkładzie makroskładników i ich wpływy na organizm człowieka. Ale czy tak naprawdę istnieje złoty środek? Dieta cud idealna dla każdego?

W celu redukcji masy ciała stosowane są różne rodzaje diet. Do najczęściej badanych i opisywanych w literaturze należą: dieta niskoenergetyczna, dieta bardzo niskoenergetyczna, dieta nisko węglowodanowa i wysokobiałkowa. Główne różnice w założeniach tych diet polegają na zmiennej zawartości makroskładników, tzn. tłuszczów, węglowodanów i białek.

Skupmy się jednak na badaniach naukowych. Czy tak naprawdę rozkład makroskładników w diecie ma tak duże znaczenie w procesie utraty masy ciała? Który typ diety jest najlepszy? Czy wszystkie rodzaje diety oddziałują na organizm w podobny sposób? Czy istnieje dieta cud?

W badaniach opublikowanych przez Sacks i wsp. W W New England Journal of Medicine, autorzy poddali weryfikacji dotychczasowy pogląd na temat związku pomiędzy składem diety odchudzającej a jej skutecznością. W trwających ponad 2 lata badaniach na przełomie 2007–2009 wzieło udział 811 dorosłych osób z nadwagą i otyłością.

Diety odchudzające


Uczestników podzielone na cztery grupy i przyporządkowano im diety o ujemnym bilansie energetycznym wynoszącym 750 kcal mniej od wartości spożywanych dziennie kalorii przed przystąpieniem do badań , oraz odpowiednim rozkładzie makroskładników.

  • Grupa pierwsza stosowała dietę o rozkładzie 20% tłuszczu 15% białek 65% węglowodanów
  • Grupa druga stosowała dietę o rozkładzie 20% tłuszczu 25% białek 55% węglowodanów
  • Grupa trzecia stosowała dietę o rozkładzie 40 % tłuszczu 15% białek 45% węglowodanów
  • Grupa czwarta stosowała dietę o rozkładzie 40% tłuszczu 25% białka 35% węglowodanów

Po 6 miesiącach średnie obniżenie masy ciała w każdej grupie wynosiło 6 kg. W trakcie kolejnego półrocza obserwowano stopniowy ale niecałkowity powrót masy ciała w kierunku wartości wyjściowych spowodowane to było prawdopodobnie spadkiem motywacji i chęci do stosowania diety.

Co ciekawe, po upływie dwóch lat żadna z analizowanych diet nie wykazywała wyższości nad pozostałymi. U 80% uczestników średnio obniżyło masę ciała o 4 kg. Około 15% osób uzyskało co najmniej 10-procentowe obniżenie masy ciała w porównaniu z wartościami wyjściowymi.

Podsumowując wszystkie analizowane diety odchudzające były porównywalnie skuteczne niezależnie od zawartości tłuszczu węglowodanów i białek.

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

WNIOSEK: NIE SKŁAD DIETY ALE WYŁĄCZNIE DEFICYT KALORYCZNY DECYDUJE O REDUKCJI MASY CIAŁA

Pamiętajmy, aby przy układaniu planu żywieniowego pomimo wyników badań na rzecz kalorii nie zapomnieć o odpowiednim rozkładzie makroskładników w diecie. Białka, węglowodany, tłuszcze pełnią szereg mechanizmów regulujących metabolizm ale to już temat na inny artykuł.
[/b]

Trener Personalny Patryk Niekłań sprawdz na fb https://www.facebook.com/TrenerPersonalnyDietetykSportowy/

Strona główna

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Dieta na jesień - zasady, produkty dozwolone i zakazane Fit desery - proteinowe smoothie 6 składników smoothie, które wspomagają spadek wagi Koktajl na płaski brzuch Grzyby zamiast mięsa. Pieczarki jako składnik diety odchudzającej Naturalne spalacze tłuszczu. 6 najlepszych produktów Przepisy na nocne owsianki poniżej 400 kalorii 5 dziwnych, ale skutecznych trików dietetycznych Deser wspomagający odchudzanie Deser na śniadanie - badania, przepisy Kąpiel detoksykująca – przyjemna metoda ułatwiająca odchudzanie Schudła 20 kilogramów w 10 miesięcy – niezwykła przemiana Kamili Saganowskiej "Dni kobiece" a odchudzanie? Ratunku! Waga rośnie :( Chcesz schudnąć? Oto połączenia produktów, które ci to ułatwią 5 objawów, które świadczą o tym, że potrzebujesz detoksu Olejki eteryczne, dzięki którym zrzucisz zbędne kilogramy 6 wieczornych nawyków, które powodują, że rano budzisz się grubsza Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Jagodowe smoothie owsiane Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający 13 produktów na odchudzanie wszech czasów Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Sprawdź, czy... nie zajadasz swoich emocji!

Popularne w tym tygodniu:

Czy owsianka może pomóc schudnąć? Sprawdź dietę owsiankową Dieta na jesień - zasady, produkty dozwolone i zakazane Wrzuciła na Facebooka post ze swoim zdjęciem i obaliła mit Dlaczego warto jeść zimne ziemniaki? Idealne na dolegliwości pokarmowe i problemy z poziomem cukru we krwi Jak schudnąć w miesiąc? Poznaj dietę Whole30 Jak poradzić sobie z tłuszczem na brzuchu? Prosty Fitness [Lekcja 22] Omega-3 i Omega-6 Prosty Fitness [Lekcja 23] Jedz, ogranicz, unikaj Prosty Fitness [Lekcja 24] Na czym smażyć? Prosty Fitness [Lekcja 25] Cholesterol, to nie jego wina Prosty Fitness [Lekcja 26] Wysoki cholesterol to nie powód zawału Prosty Fitness [Lekcja 27] Wysokie stężenie cząsteczek LDL