Kalorie kontra makroskładniki. Co jest ważniejsze rozkład makroskładników czy kaloryczność diety ?

Jaki rozkład makroskładników w diecie jest najlepszy? Który rodzaj diety jest najlepszy ? Wysokotłuszczowa? Wysokowęglowodanowa? Wysokobiałkowa? A może dieta mieszana? Jakich magicznych sztuczek albo produktów muszę użyć, aby schudnąć? Zapewne każda osoba aktywna fizycznie, sportowiec czy osoba rekreacyjnie ćwicząca zastanawiała się jaki typ diety będzie dla niej najlepszy. Jak do tej pory powstało wiele badań i opracowań opisujących poszczególne rodzaje diety o różnym rozkładzie makroskładników i ich wpływy na organizm człowieka. Ale czy tak naprawdę istnieje złoty środek? Dieta cud idealna dla każdego?

W celu redukcji masy ciała stosowane są różne rodzaje diet. Do najczęściej badanych i opisywanych w literaturze należą: dieta niskoenergetyczna, dieta bardzo niskoenergetyczna, dieta nisko węglowodanowa i wysokobiałkowa. Główne różnice w założeniach tych diet polegają na zmiennej zawartości makroskładników, tzn. tłuszczów, węglowodanów i białek.

Skupmy się jednak na badaniach naukowych. Czy tak naprawdę rozkład makroskładników w diecie ma tak duże znaczenie w procesie utraty masy ciała? Który typ diety jest najlepszy? Czy wszystkie rodzaje diety oddziałują na organizm w podobny sposób? Czy istnieje dieta cud?

W badaniach opublikowanych przez Sacks i wsp. W W New England Journal of Medicine, autorzy poddali weryfikacji dotychczasowy pogląd na temat związku pomiędzy składem diety odchudzającej a jej skutecznością. W trwających ponad 2 lata badaniach na przełomie 2007–2009 wzieło udział 811 dorosłych osób z nadwagą i otyłością.

Diety odchudzające


Uczestników podzielone na cztery grupy i przyporządkowano im diety o ujemnym bilansie energetycznym wynoszącym 750 kcal mniej od wartości spożywanych dziennie kalorii przed przystąpieniem do badań , oraz odpowiednim rozkładzie makroskładników.

  • Grupa pierwsza stosowała dietę o rozkładzie 20% tłuszczu 15% białek 65% węglowodanów
  • Grupa druga stosowała dietę o rozkładzie 20% tłuszczu 25% białek 55% węglowodanów
  • Grupa trzecia stosowała dietę o rozkładzie 40 % tłuszczu 15% białek 45% węglowodanów
  • Grupa czwarta stosowała dietę o rozkładzie 40% tłuszczu 25% białka 35% węglowodanów

Po 6 miesiącach średnie obniżenie masy ciała w każdej grupie wynosiło 6 kg. W trakcie kolejnego półrocza obserwowano stopniowy ale niecałkowity powrót masy ciała w kierunku wartości wyjściowych spowodowane to było prawdopodobnie spadkiem motywacji i chęci do stosowania diety.

Co ciekawe, po upływie dwóch lat żadna z analizowanych diet nie wykazywała wyższości nad pozostałymi. U 80% uczestników średnio obniżyło masę ciała o 4 kg. Około 15% osób uzyskało co najmniej 10-procentowe obniżenie masy ciała w porównaniu z wartościami wyjściowymi.

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

Podsumowując wszystkie analizowane diety odchudzające były porównywalnie skuteczne niezależnie od zawartości tłuszczu węglowodanów i białek.

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

WNIOSEK: NIE SKŁAD DIETY ALE WYŁĄCZNIE DEFICYT KALORYCZNY DECYDUJE O REDUKCJI MASY CIAŁA

Pamiętajmy, aby przy układaniu planu żywieniowego pomimo wyników badań na rzecz kalorii nie zapomnieć o odpowiednim rozkładzie makroskładników w diecie. Białka, węglowodany, tłuszcze pełnią szereg mechanizmów regulujących metabolizm ale to już temat na inny artykuł.
[/b]

Trener Personalny Patryk Niekłań sprawdz na fb https://www.facebook.com/TrenerPersonalnyDietetykSportowy/

Strona główna

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Jagodowe smoothie owsiane Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający 13 produktów na odchudzanie wszech czasów Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Sprawdź, czy... nie zajadasz swoich emocji! Metamorfozy pod okiem Szymona Murawskiego Przekąski do 100 kcal - jabłko, orzechy, warzywa, nabiał Sposoby oczyszczania organizmu z toksyn 5 dziwnych, ale skutecznych trików dietetycznych Przepisy na lunch poniżej 400 kcal, którego pozazdrości koleżanka z pracy Śniadania, których należy unikać na diecie odchudzającej Schudła 50 kilogramów, żeby dać nauczkę mężowi. Metamorfoza Betsy Ayala 6 wieczornych nawyków, które powodują, że rano budzisz się grubsza Jak ograniczyć liczbę kalorii w codziennym menu? Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Kremowe lody kokosowe z owocami i nasionami chia Fit lody z czerwonej fasoli Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Potrawy z grilla na diecie? To możliwe! 10 superfoods i napojów, które redukują cellulit Co dzieje się z ciałem, gdy rezygnujemy z posiłku?

Popularne w tym tygodniu:

Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej 5 pomysłów na jednodniowy detoks Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi Spali tłuszcz szybciej niż się spodziewasz Obwisła skóra na brzuchu nie będzie już problemem. Wystarczy 5 składników, aby ją ujędrnić Izabela schudła 10 kg. “Nie lubiłam stawać przed lustrem, o wadze nie wspomnę” Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem" Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi