Czego możesz spodziewać się po „spalaczach”

Substancje redukujące poziom tkanki tłuszczowej to preparaty wytwarzające dodatkowy wydatek energetyczny oraz zwiększające tempo przemiany materii poprzez stymulowanie procesów termogenezy.

Środki te są popularne w sporcie ze względu na intensywną stymulację metabolizmu tłuszczowego oraz mocne pobudzenie układu nerwowego. Wpływają na zwiększenie intensywności ćwiczeń siłowych i szybkościowo-siłowych. Do suplementów redukujących tkankę tłuszczową zaliczamy L– karnitynę, kofeinę, guaranę, synefrynę, oktopaminę, zieloną herbatę, efedrynę, piperynę z czerwonego pieprzu.

L-Karnityna

Jest aminą syntezowaną z aminokwasów lizyny i metioniny w wątrobie, i w małych ilościach w nerkach. Wchłanianie L-karnityny z przewodu pokarmowego jest całkowite. Dieta złożona z mięsa i ryb uzupełnia pulę karnityny pochodzącej z syntezy endogennej. Organizm dorosłego człowieka zawiera około 20 g L-karnityny, zgromadzonej przede wszystkim w mięśniach szkieletowych (98%), nerkach (1,5 %), wątrobie i sercu. L-karnityna bierze udział w wytwarzaniu dostępnej dla tkanek energii i uczestniczy w przemianach energetycznych głównie długo i średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych. (Ceretelli i wsp.1990)

Suplementacja l-karnityną zwiększa znacząco jej ilość wątrobie jaki i w całym organizmie, a także inicjuje produkcje ciał ketonowych i spalanie wolnych kwasów tłuszczowych w tkankach. Suplement ten jest bardzo pomocny dla sportowców i osób aktywnych fizycznie pragnących zredukować masę tłuszczową przy zachowaniu poziomu siły i masy mięśniowej. Preparat może być podawany doustnie lub pozajelitowo w dawkach od 100 do 5000 mg dziennie.

Aby uzyskać efekty antykataboliczne w treningu siłowym należy stosować dzienne dawki sięgające 6–8 g.

Kofeina (znana również jako teina)

Jej źródłem jest herbata, guaranina z guarany i mateina z mate. Jest alkaloidem purynowym znajdującym się w surowcach roślinnych lub może być wytwarzana syntetycznie. Występuje w wielu napojach, głównie energetyzujących. Kofeina działa na centralny układ nerwowy, polepszając refleks i koncentrację. Podawana w dawkach powyżej 5 mg na kg masy ciała wpływa na przetwarzanie kwasów tłuszczowych w energię. (Jean Bean 2006)

Stosowana w ilościach 100 – 300 mg dziennie działa pozytywnie na wiele układów funkcjonalnych ludzkiego organizmu.


Guarana

To roślina pochodząca z amazońskich lasów, parzone z niej napary uważane były za źródło witalności i energii. Suplementacja guaraną stymuluje i niweluje zmęczenie, zwiększa koncentracje, zapamiętywanie oraz podnosi zdolności psychiczne i fizyczne podczas wzmożonego wysiłku fizycznego. W dużych dawkach podnosi temperaturę ciała przez co ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Zalecane spożycie to 100 do 300 mg na 30 minut przed treningiem.

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

Synefryna i Oktopamina

Występują głównie w owocach cytrusowych, a w szczególności w czerwonej pomarańczy. Stymulują uwalnianie noradrenaliny z zakończeń nerwów współczulnych w tkance tłuszczowej. Suplementacja synefryną pobudza mobilizację tłuszczu oraz podwyższa tempo metabolizmu. Zalecana dawka od 100 do 300 mg. Mężczyźni powinni przyjmować pomiędzy posiłkami, a kobiety przed posiłkami.


Piperyna z pieprzu czerwonego

Działa mocno na lipolizę i termogenezę. Blokuje podobnie jak kofeina fosfodiesterazę i w ten sposób hamuje enzym odpowiedzialny za dezaktywację noradrenaliny w komórkach tłuszczowych.

Zielona herbata

Pełni głównie rolę suplementu odchudzającego, zawiera substancje fitochemiczne które regulują aktywność wielu enzymów między innymi, ogranicza enzym odpowiedzialny za dezaktywację noradrenaliny w komórkach tłuszczowych. Flawonole zawarte w zielonej herbacie ograniczają aktywność enzymu kontrolującego proces gromadzenia tłuszczu zapasowego w tkance tłuszczowej. Suplement należy stosować przed posiłkami w dawkach od 1000 do 1500 mg

Zapraszam na fanpage: facebook.com/TrenerPersonalnyDietetykSportowy

Oraz do zapoznania się z ofertą moj-trener-osobisty.pl

Profesjonalne podejście do treningu

Bibliografia :

  1. Williams MH, Kreider RB, Branch JD. Creatine – the power supplement: what it is, how it works, when it helps. Champaign (IL): Human Kinetics, 1999
  2. Bean A. (2008 ) Żywienie w sporcie Warszawa 2008
  3. Zając A, i wsp. Dietetyczne i Suplementacyjne Wspomaganie Procesu Treningowego , Katowice 2010
  4. Zając A, i wsp. Dieta i Suplementacja w Sporcie i Rekreacji Katowice 2012
  5. Zając A, Waśkiewicz Z. Dietetyczno-treningowe wspomaganie zdrowia i sprawności fizycznej. Katowice 2001

Czasopisma:
„Kulturystyka i fitness”. Warszawa. Wydawnictwo K i F Rocznik 1999–2006.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

8 roślin leczniczych, które pomagają zrzucać zbędne kilogramy 5 sposobów na zatrzymaną wodę w organizmie Bezpieczne oszukiwanie na diecie 6 składników smoothie, które wspomagają spadek wagi 4 produkty, dzięki którym pozbędziesz się tłuszczu z brzucha Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający 10 naparów na odchudzanie Przyspiesz swój metabolizm po zimie Naturalne spalacze tłuszczu Deser wspomagający odchudzanie Chudnij podczas spania – wystarczy poznać te wskazówki Jaglany jabłecznik bezglutenowy (bez nabiału i bez cukru) Śniadanie Pasta lniana dr Budwig - pomoc walce o zdrowie i sylwetkę Fit desery - proteinowe smoothie Przypraw dietę, czyli jakie przyprawy ułatwiają odchudzanie? Matcha – herbata, która pomaga w odchudzaniu Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym Smaczne produkty spożywcze poniżej 50 kalorii 5 suszonych owoców, które pomagają schudnąć Składniki diety na masę mięśniową Chcesz schudnąć? Oto połączenia produktów, które ci to ułatwią Odchudzanie... octem. Jaki ma wpływ na zdrowie? Koktajl na płaski brzuch

Popularne w tym tygodniu:

Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Domowej produkcji sok, który oczyszcza jelita i pomaga schudnąć Koktajl palący kalorie z menu Ewy Chodakowskiej 4 produkty, dzięki którym pozbędziesz się tłuszczu z brzucha Schudła 24 kilogramy. Metamorfoza Ilony Pęcherek Napoje detoksykujące i redukujące masę ciała Schudła 40 kilogramów w 10 miesięcy, jedząc zupy. Metamorfoza Moniki Honory 8 sekretów skutecznego detoksu według Ewy Chodakowskiej 13 produktów na odchudzanie wszech czasów 6 składników smoothie, które wspomagają spadek wagi Przekąska z awokado i pestek słonecznika na utratę wagi